19.04.2021р. 5клас ТЕМА:"Музика і слово"

 

Тема :   Музика і слово.

Основні поняття для засвоєння: зв’язок музики з літературою, спільні

жанри в обох видах мистецтв, жанр романсу.

Твори, що вивчаються на уроці:

·         М. Глінка. Романс «Жайворонок» у виконанні дитячого хору. https://www.youtube.com/watch?v=8VlpR5bCwrc

·         «Школярі-школярики». Сл. О. Вратарьова, муз. О. Злотника — виконання. https://www.youtube.com/watch?v=T7wPFTqnkc0

·         Доброго дня, любі учні. Сьогодні пропоную завітати в гості до літератури – адже в неї так багато спільного з музикою. Тож пориньмо в чудовий світ словесних і музичних образів.

Література як вид мистецтва.

У сиву давнину музику й література становили єдине ціле. Період їх виникнення як окремих видів мистецтва визначити важко, однак протягом останніх тисячоліть музика та література розвиваються у тісному взаємозв’язку. Найяскравіше це простежується у вокальних жанрах: пісня (народна або професійна), романс, кантата, ораторія та ін. Тут важливого значення набуває характер взаємодії поетичної та музичної інтонацій, поетичний метр (тобто розмір вірша) і музичний ритм.

Літературні сюжети або персонажі часто надихають композиторів на створення програмної музики. Прикладом взаємозв’язку музики й літератури також вважають прозаїчні та поетичні твори, в яких розповідається про реальну або уявну музику чи розкривається зміст конкретного музичного твору і його вплив на слухача.

У цій схемі зображені спільні жанри між музичним мистецтвом та мистецтвом слова — літературою. Послухаймо, як поєдналися два мистецтва в одному з романсів російського композитора, з чиєю творчістю ми ознайомилися нещодавно.

 Музичне сприйманняМ. Глінка. Романс «Жайворонок» у виконанні

дитячого хору. https://www.youtube.com/watch?v=8VlpR5bCwrc

 Аналіз музичного твору. Дати відповіді на запитання.

·         Яка музика звучала — вокальна чи інструментальна?

·         Розкажіть про засоби музичної виразності романсу.

·         Охарактеризуйте тембри співацьких голосів, які вам вдалося розпізнати.

·         Про що розповідав романс?

·         Чи співзвучні у цьому творі музика та поезія? Обгрунтуйте свою думку.

Музичний словничок (Записати)

Романс (у перекладі з іспанської — «романський») — одноголосний камерний вокальний твір з інструментальним супроводам.

Особливості жанру романсу.

Романсами у середньовічній Іспанії називали світські пісні, які, на відміну від релігійних гімнів, виконували іспанською мовою, а не латинською.

Розквіт романсу як синтетичного музично-поетичного жанру припадає на другу половину XVIII ст. у Німеччині, Франції та Росії.

В українській ліриці романс поширився на межі ХІХ-ХХ ст. За формою романс подібний до пісні, але й має певні відмінності. У романсі допускаються відступи від основної мелодії, а приспів переважно відсутній. Пісня за характером може бути будь-якою, а романс — тільки ліричний.

Цікаво знати, що за допомогою слова ми пізнаємо зміст пісні, романсу, оди. А в поєднанні з іншими мистецтвами література та музика утворюють Нові складні жанри, у створенні яких беруть участь декілька мистецтв: опера, оперета, мюзикл, балет та інші. 

 

 Виконання творчого завдання.

Спробуйте свої сили в поетичній творчості. Складіть вірш, використовуючи

подані слова: весна, зліта, квітуча, дітвора, прийшла, радіє, співа, душа, до сонечка.

https://www.youtube.com/watch?v=7UtVyDES33E&list=PLBBZp1KFeXMrE8RVfU-CHqoNiKDhg9ZPt&index=10

 Виконання пісні. «Школярі-школярики». Сл. О. Вратарьова, муз. О. Злотника. https://www.youtube.com/watch?v=T7wPFTqnkc0

Розучування .

 Узагальнення вивченого матеріалу. Дати відповіді на запитання.

·         Як пов’язані література та музика? Поміркуйте, що між ними спільного, а що відмінного.

·         Які жанри музики утворюються за допомогою слова і звуку?

·         Які музичні жанри пов’язані з літературою? Що їх об’єднало?

·         Що таке романс? Музику якого композитора ми слухали на уроці?

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

26.04.2021р. 9клас ТЕМА: "Збереження мистецьких надбань : музеї, галереї".

23.11.2020р. 10 клас Тема: "Мистецтво інків: кераміка, вироби із золота. Мачу Пікчу - "місто у небесах".

16.11, 7 клас. Тема: "Обробка народної пісні"