19.04.2021р. 5клас ТЕМА:"Музика і слово"
Тема : Музика і слово.
Основні поняття для засвоєння: зв’язок музики з літературою, спільні
жанри в обох видах мистецтв, жанр романсу.
Твори, що вивчаються на уроці:
·
М. Глінка. Романс «Жайворонок» у виконанні дитячого хору. https://www.youtube.com/watch?v=8VlpR5bCwrc
·
«Школярі-школярики». Сл. О. Вратарьова, муз. О. Злотника — виконання. https://www.youtube.com/watch?v=T7wPFTqnkc0
·
Доброго дня, любі учні. Сьогодні пропоную завітати в гості до літератури –
адже в неї так багато спільного з музикою. Тож пориньмо в чудовий світ
словесних і музичних образів.
Література як вид мистецтва.
У сиву давнину музику й література становили єдине ціле. Період їх
виникнення як окремих видів мистецтва визначити важко, однак протягом останніх
тисячоліть музика та література розвиваються у тісному взаємозв’язку.
Найяскравіше це простежується у вокальних жанрах: пісня (народна
або професійна), романс, кантата, ораторія та ін. Тут
важливого значення набуває характер взаємодії поетичної та музичної інтонацій,
поетичний метр (тобто розмір вірша) і музичний ритм.
Літературні сюжети або персонажі часто надихають композиторів на
створення програмної музики. Прикладом взаємозв’язку музики й
літератури також вважають прозаїчні та поетичні твори, в яких розповідається
про реальну або уявну музику чи розкривається зміст конкретного музичного твору
і його вплив на слухача.
У цій схемі зображені спільні жанри між музичним мистецтвом та мистецтвом
слова — літературою. Послухаймо, як поєдналися два мистецтва в одному з
романсів російського композитора, з чиєю творчістю ми ознайомилися нещодавно.
Музичне сприймання. М. Глінка. Романс «Жайворонок»
у виконанні
дитячого хору. https://www.youtube.com/watch?v=8VlpR5bCwrc
Аналіз музичного твору. Дати відповіді на запитання.
·
Яка музика звучала — вокальна чи інструментальна?
·
Розкажіть про засоби музичної виразності романсу.
·
Охарактеризуйте тембри співацьких голосів, які вам вдалося розпізнати.
·
Про що розповідав романс?
·
Чи співзвучні у цьому творі музика та поезія? Обгрунтуйте свою думку.
Музичний словничок (Записати)
Романс (у перекладі з іспанської — «романський») — одноголосний камерний вокальний
твір з інструментальним супроводам.
Особливості жанру романсу.
Романсами у середньовічній Іспанії називали світські пісні, які, на відміну
від релігійних гімнів, виконували іспанською мовою, а не латинською.
Розквіт романсу як синтетичного музично-поетичного жанру припадає на другу
половину XVIII ст. у Німеччині, Франції та Росії.
В українській ліриці романс поширився на межі ХІХ-ХХ ст. За формою романс
подібний до пісні, але й має певні відмінності. У романсі допускаються відступи
від основної мелодії, а приспів переважно відсутній. Пісня за характером може
бути будь-якою, а романс — тільки ліричний.
Цікаво знати, що за допомогою слова ми пізнаємо зміст пісні, романсу, оди.
А в поєднанні з іншими мистецтвами література та музика утворюють Нові складні
жанри, у створенні яких беруть участь декілька мистецтв: опера, оперета,
мюзикл, балет та інші.
Виконання творчого завдання.
Спробуйте свої сили в поетичній творчості. Складіть вірш, використовуючи
подані слова: весна, зліта, квітуча, дітвора, прийшла, радіє,
співа, душа, до сонечка.
https://www.youtube.com/watch?v=7UtVyDES33E&list=PLBBZp1KFeXMrE8RVfU-CHqoNiKDhg9ZPt&index=10
Виконання пісні. «Школярі-школярики». Сл. О. Вратарьова,
муз. О. Злотника. https://www.youtube.com/watch?v=T7wPFTqnkc0
Розучування .
Узагальнення вивченого матеріалу. Дати відповіді на запитання.
·
Як пов’язані література та музика? Поміркуйте, що між ними спільного, а що
відмінного.
·
Які жанри музики утворюються за допомогою слова і звуку?
·
Які музичні жанри пов’язані з літературою? Що їх об’єднало?
·
Що таке романс? Музику якого композитора ми слухали на уроці?
Коментарі
Дописати коментар