07.02.2022р. 11клас ТЕМА: "Твори К.Дебюссі - енциклопедія імпресіоністських образів"

 

Урок

ТЕМА : Твори К.Дебюссі – енциклопедія імпресіоністських образів.

Мета:

навчальна: збагатити уявлення учнів про французьку музику, про використання народних мелодій у творах композиторів різних національностей. Познайомити школярів із життям і творчістю Клода Дебюссі.

розвивальна: розвивати предметні та міжпредметні компетентності, творчі здібності, здатність розуміти і аналізувати музичні твори. Поширювати загальний та мистецький кругозір, збагачувати слуховий досвід школярів.

виховна: виховувати в учнів любов до музики, поважне ставлення до культурних традицій різних народів. Засобами музики здійснювати полікультурне виховання, формувати висококультурну й ерудовану особистість.

 

МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 

Картографічна загадка.

(відкрити зашифровану карту з країною, запитання на повторенняна )

собор Паризької богоматері- присвячений Діві Марії, матері Ісуса Христа

Версаль- резиденція франц.королів комплекс споруд садів парків…

Лувр-найбільший музей світу

Тріумфальна арка - 19ст.по розпорядженню Наполеона на честь військових перемог і знаменних подій

Ейфелева вежа, зведена як тимчасова споруда  до відкриття паризької Всесвітньої виставки 1889 р. Сам Густава Ейфель називав її «300-метровою вежею»(312-324 метри), інша народна назва — «Залізна леді»  хотіли розібрати але завдяки уже встановленим там радіоантенам, це рішення було скасоване. Відвідують 6 млн.туристів

головна вулиця столиці (Єлисейські Поля),

 

ЦІКАВІ ФАКТИ ПРО ФРАНЦІЮ.

У Франції безліч старовинних замків, господарі яких грали на музичних інструментах, слухали мандрівних музикантів, співали...

У давнину величні споруди наповнювалися звуками музики, коли в них відбувалися лицарські турніри, весілля, бенкети, бали. Нині більша частина цих споруд перетворилися на музеї.

Музичний імпресіонізм – художній напрям, що сформувався на зламі століть (ХІХ і ХХ). Він мав спільне коріння з французьким живописом тієї бурхливої епохи художніх пошуків і відкриттів. В галузі симфонічної музики було створено програмні твори, образи яких зумовлювалися не конкретними сюжетами, а загальною атмосферою, колоритом гармонії й тембрів. Імпресіонізм у музиці отримав перше втілення в творчості Клода Дебюссі (1862 – 1918) – найяскравішої сторінки історії французької музики.

 

Клод Ашіль Дебюссі́ (1862 - 1918) — французький композитор, піаніст, диригент, музичний критик.

Писав у стилі, який називається імпресіонізмом, терміном, який він ніколи не любив, його музика є перехідною формою від пізньої романтичної музики до модернізму в музиці XX сторіччя.

Біографія



Народився в містечку Сен-Жермен-ан-Ле, поблизу Парижа. Музичну освіту здобув у Паризькій консерваторії (1872—1884), де займався по класу фортепіано та композиції. Після закінчення консерваторії отримав Римську премію (за кантату «Блудний син»), в 1885—86 роках як стипендіат жив у Римі. У 1887 році повернувся до Парижа. Дебюссі виступав як піаніст і диригент з виконання власних творів, а також як музичний критик. В останні роки життя багато концертував в Англії, Італії, Росії  переважно з власними творами. Помер у Парижі.

Творчість

Дебюссі — основоположник музичного імпресіонізму. У своїй творчості спирався на французькі музичні традиції: музика французьких клавесиністів, лірична опера і романс. Значним був вплив російської музики (М. П. МусоргськийМ. А. Римський-Корсаков), а також французької символістської поезії та імпресіоністського живопису. Дебюссі втілив у музиці швидкоплинні враження, якнайтонші відтінки людських емоцій і явищ природи. Свого роду маніфестом музичного імпресіонізму вважали сучасники оркестрову «Прелюдію до „Післяполуденного відпочинку фавна“, в якій проявилися характерні для музики Дебюссі хиткість настроїв, витонченість, вишуканість, примхливість мелодики, колористичність гармонії.

Один з найзначніших творів Дебюссі — опера «Пеллеас і Мелізанда», в якій досягнуте повне злиття музики з дією. Дебюссі відтворює суть неясного, символічно-туманного поетичного тексту.

Блискучістю і в той же час прозорістю оркестрової палітри відмічені 3 симфонічних ескізи «Море» (1905) — найільший симфонічний твір Дебюссі. Композитор збагатив засоби музичної виразності, оркестрову і фортепіанну палітру. Він створив імпресіоністську мелодику, що відрізняється гнучкістю нюансів і, в той же час, розпливчатістю.

Дебюссі створив новий фортепіанний стиль (етюди, прелюдії). Його 24 прелюдії для фортепіано, з поетичними назвами («Дельфійські танцівниці», «Звуки й аромати розвіваються у вечірньому повітрі», «Дівчина з волоссям кольору льону» тощо), створюють образи м'яких, деколи нереальних пейзажів, імітують пластику танцювальних рухів, навівають поетичні бачення, жанрові картини. 24 прелюдії для фортепіано – це своєрідна енциклопедія імпресіоністських образів. Творчість Дебюссі, одного з найбільших майстрів ХХ століття, мала істотний вплив на композиторів багатьох країн.

Твори Дебюссі за життя митця завжди викликали ажіотаж і полеміку, проте він визнавав у музиці тільки одного законодавця – "слух", єдине правило – "задоволення". Музичні ідеї видатного французького імпресіоніста надихали художню фантазію багатьох композиторів ХХ століття.

Музичні ідеї видатного французького композитора Клода Дебюссі надихали багатьох композиторів ХХ ст. Вони справили значний вплив на творчість українського композитора Федора Якименка (1876—1945), який тривалий час жив у Франції.

 

Д/з: порівняти ознаки імпресіонізму в музиці та живописі


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

26.04.2021р. 9клас ТЕМА: "Збереження мистецьких надбань : музеї, галереї".

23.11.2020р. 10 клас Тема: "Мистецтво інків: кераміка, вироби із золота. Мачу Пікчу - "місто у небесах".

16.11, 7 клас. Тема: "Обробка народної пісні"