12.04.2021р. 6 клас ТЕМА: "Жанрова палітра симфонічної музики".

 

 

Тема. Жанрова палітра симфонічної музики.

Мета. Ознайомити з особливостями та характерними ознаками жанрів симфонічної музики, творцями симфонічної музики, ознайомити учнів із скарбничкою жанрів симфонічної музики, пригадати характерні ознаки програмної та непрограмної симфонічної музики.

Розвивати вміння учнів уважно слухати симфонічну музику та знаходити на слух характерні ознаки жанрів симфонічної музики, знаходити відмінності та спільні риси між жанрами симфонічної музики, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння знаходити спільні риси між видами мистецтва.

Виховувати інтерес до слухання класичної симфонічної музики та виконання дитячих пісень українських композиторів.

Основні поняття для засвоєння: характерні ознаки жанрів симфонічної музики, жанри великої та малої форми в симфонічній музиці, програмна та непрограмна симфонічна музика.

Твори, що вивчаються на уроці:

·        Л. ван Бетховен. Симфонія №5. І частина.

·        «Козацька пісня» (слова і музика А. Мігай).

 

Хід уроку

Відеоурок  : https://www.youtube.com/watch?v=YpiN9EDT9do 

 

Скринька  жанрів

Симфонічної   музики

 

Симфонія                          Увертюра                   Концерт

Симфонічна поема       Симфонічна сюїта       Симфонічні варіації

До жанрів симфонічної музики також належать симфонієта, симфонічна картина, симфонічна фантазія.

 

Музичний словничок

Симфонічна музика — музика, започаткована появою жанру симфонії і призначена для виконання симфонічним оркестром.

 Музичне сприймання. Л. ван Бетховен. Симфонія № 5.1 частина. 

         Бесіда про автора твору — композитора Л. ван Бетховена та історію створення симфонії № 5.

Чи знаєте ви, що відома всім симфонія німецького класика була присвячена українцю? З'ясуймо це разом.

Серед дев'яти симфоній Бетховена особливо вирізняється симфонія №5. Її   всі   без   винятку   впізнають за вступом. Цікаво, що цей музичний твір композитор присвятив своєму другу і меценату — сину останнього гетьмана України, графу Андрію Розумовському (українцю за походженням).

Особливим у звучанні симфонії є те, що всі чотири частини об'єднані фізною «темою долі», котра звучить на початку твору як епіграф. Про неї Бетховен сказав: «Так доля стукає у двері». Ця тема звучить дуже голосно (фортисимо) одночасно в партіях різних інструментів. Симфонія не має програми, її зміст не виражений словами, але яскрава, виразна музика, конкретне значення основного мотиву дають право розглядати твір як картину боротьби людини з перешкодами життя в ім'я радості та щастя. Чотири частини симфонії можна уявити як окремі моменти цієї боротьби. Фінал зображує перемогу людини над силами зла і насильства.

I        частина (Allegroconbrio — швидко, з вогнем) написана в сонатній формі. Частина відкривається так званою «темою долі» — мотиву з чотирьох нот, що повторюється двічі, вдруге — одним ступенем ниж¬че. Це основний мотив, з якого розвиваються всі інші теми частини.

II       частина (Andanteconmoto — повільно) — це глибокі роздуми про щось серйозне, значне. Написана у формі варіацій на дві теми.

III     частина (Scherzo — Allegro, в перекладі з італійської — «жарт»). Музика цієї частини за настроєм повертає нас до першої частини.

IV     частина (Allegro, фінал) звучить святково, переможно. Тема дуже близька до «Гімну Свободи». Фінал написаний у формі сонатного алегро.

Музичний словничок

Симфонія (від грец. — співзвуччя) — жанр оркестрової музики, великий твір для оркестру, написаний зазвичай у формі сонатно-симфонічного циклу.

7. Робота зі схемою.

КЛАСИЧНИЙ ВИД ЖАНРУ СИМФОНІЇ

Класичні зразки симфонії складаються з чотирьох частин.

І частина –

 

у  швидкому темпі, пишеться в сонатній формі (формі сонатного алегро)

ІІ частина –

 

в повільному темпі, найбільш довільної форми, часто варіаційна.

ІІІ  частина-

 

Менует або скерцо, у складній тричастинній формі.

IVчастини-

 

У швидкому темпі, в сонатній формі або у формі рондо.

 

Знайомство з піснею та її змістом, розучування мелодії першого  куплету та приспіву. Виконання першого куплету, приспіву під акомпанемент інструмента.

Домашнє завдання:

·        У чому полягає особливість жанрів симфонічної музики?

·        Як Бетховен утвердив у своїй симфонії ідею перемоги людини в боротьбі за кращу долю?

·        Які інструменти виконували твір?

·        Розкажіть про засоби виразності симфонії.

        

 

 


Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

26.04.2021р. 9клас ТЕМА: "Збереження мистецьких надбань : музеї, галереї".

23.11.2020р. 10 клас Тема: "Мистецтво інків: кераміка, вироби із золота. Мачу Пікчу - "місто у небесах".

16.11, 7 клас. Тема: "Обробка народної пісні"