16.11, 10клас. ТЕМА: Мистецтво ацтеків: архітектура столиці Теночтитлан, сакральна культура, календар.
Заходимо по посиланню (книга)
http://dpzl.dp.ua/files/Mystectvo_10-11_kl_Masol.pdf
Опрацювання теми:
Історію ацтеків, як і історію їх мистецтва, трактують як чергу
злетів і падінь. І називали вони себе первісно «мешиками» за іменем племінного
вождя Мешитли, а потім назвались «теночки». А назва «ацтеки» виникла від назви
Астлан, острова посеред великого озера, котрий народ вважав власною
прабатьківщиною.
«Імперії ацтеків», як іменували їх державу іспанці-завойовники,
ніколи не існувало. Імперія — це конгломерат чужинських земель і чужих
один одному народів (за культурою і мовою), поєднаних на якийсь термін
військовим примусом і агресією при головуванні народу-пана, народу-завойовника.
Ацтеки не створили імперії, хоча постійно воювали, але не задля захоплення чужих
земель і племен, а заради захоплення нових людей для жертвоприношень та
обтяження податками мешканців нових поселень. Ацтеки ніколи не поспішали
асимілювати новозахоплених мешканців, а ті зберігали своєрідну автономію, власних богів
і власну мову. В захопленому поселенні залишали військовий гарнізон ацтеків для
нагляду і зборів податків раз на шість місяців та придушення неминучих повстань і
заворушень.
·
Скульптура ацтеків досить повно відбивала
переускладнений і магічний світ їхньої релігії. Майстри-скульптори перенесли на
ці зображення всю власну пристрасть, всю магічну силу, всю мужню героїку їх
войовничої повсякденності і війни, де знайшли свій
відгук як психологічний тиск на свідомість авторів з боку їх жорстоких
забобонів, так і адміністративного тиску держави. Фігури або зберігають форми
монолітів, із яких витесали богів, або так перенасичені рельєфними символами,
що нагадують європейцям саме сюрреалістичні композиції.
Кожна скульптура була конгломератом реалістичних деталей та низкою символічних зображень,
кожний елемент якого мав подвійний чи потрійний зміст. Це справжні лабіринти символів і
змістів, нехай і внутрішньо логічних. Але пристрасть скульпторів укладалась в
канонічні вимоги і неухильно контрольована суворістю вимог жерців.
Метафори підживлювали символічні форми, повні амбівалентності і
протилежностей. Бо ацтекські боги були уособленням протилежностей, а нові
функції накладались на старі, практично архаїчні. В образі богині землі Коатлікуе
переплітались і зрослись складні уяви про смерть (символізовану через вінець із
людських черепів) і постійне відродження до життя. Важка праця, залежність від
примх природи, страждання від хвороб, ран на війні і пригніченість панували в
настроях. Тому вирази облич ацтекських богів або амбівалентні, або страждальні.
Вираз страждання був навіть на обличчі радісного бога танців, музики і квітів
Щочипіллі, наче і той визнавав власну залежність від нез'ясованих і загрозливих
сил.
·
Ацтекська архітектура мала
велетенський, масивний вигляд. Головними будівельними матеріалами слугували
вулканічний камінь «тесонтле» («кривавик»), цегла-сирець, деревина та
вапняковий розчин. Мури споруд вкривали тиньком і фарбували в червоний чи білий
колір. Дахи мали пласку форму з боків двориків і похилену форму назовні. Палаци мали також
зубчасті архітектурні гребні. Тут знали колони, карнизи, декоративні фризи,
різні сходинки з огорожами. Дерев'яних дверей, звичних для іспанців, тут не
було, замість них використовували завіси. Архітектурних споруд ацтеків
збережено досить мало. Всі вони були старанно поруйновані
іспанцями-загарбниками, частково розібрані на будівельні матеріали і засипані
шарами землі і сміття. На верхівках колишніх ацтекських пірамід були вибудовані
католицькі собори, монастирі і церкви. В поруйнованому стані відкопані велична піраміда Чолули,
Великий храм (в Мехіко), Тешкуцинго, Теопансолько, Тенаюка, Тепостеко в
штаті Морелос, Каліштлауака,
Маліналько, Уешотла біля Толуки тощо. При створенні підземних ліній метро в Мехіко знайдено декілька підмурівок колишніх храмів та
розбитих і монолітних скульптур, серед яких і камінь з зображенням богині
місяця.
Д/З: Порівняти календарі ацтеків і майя.
Коментарі
Дописати коментар